Det gyldne Paradis

Af Peter Olesen 16

Stort tillykke til DR. Hvilket enormt smukt, spektakulært, enestående og meget pragtfuldt koncerthus, DR kunne indvie lørdags aften med en stor og dejlig gallakoncert. Og hvilken kæmpesal. Jeg var helt almindelig tv-seer hjemme i egen stue og jeg nød at se koncertsalen i sin helhed og ikke kun på fotografier. Og for en sjælden gangs skyld tør jeg udtale mig efter indtryk fra kun TV-skærmen og ikke efter en virkelighedsoplevelse.

Det rum er som en stor gylden skal, der slutter sig varmt og trygt og godt om alle indeni den. Den er ganske enkelt paradisisk.

Jeg var målløs og grædefærdig, da den tidligere generaldirektør Nissen tillod sig at sælge det gamle Radiohus og TV-byen og dermed sagde farvel til den koncertsal i Radiohuset, som jeg – og mange andre – holder så meget af. At han kunne nænne det. Og nu er det så alligevel lykkedes den franske arkitekt Jean Nouvel at skabe et endnu mere forrygende rum – med samme gyldne tone – og lyder det umiddelbart: endnu bedre akustik. Det akustiske skal jeg nok holde mig fra lige nu, jeg nøjes med her at bruge øjnene. Og hvad de ser, kan kun begejstre. Umiddelbart kunne rummet i visse vikler synes næsten symmetrisk, men det er det langt fra. Det er et amfiteater, hvor op til 1800 gæster kan sidde på forskellige terrasser, der hænger eller nærmest flyder, hele vejen rundt om scenen eller centrum. Det er genialt tænkt og realiseret. Og rummets organiske form, hver vægs organiske form, den varme glød, de store vue, det samlede helhedsindtryk gjorde mig og garanteret mange andre ganske åndeløse i visse øjeblikke. Jeg skal ud til min gamle arbejdsplads og på egen hånd nærstudere rummet og hele koncerthuset jo før jo bedre. Og tør så alligevel give det så begejstret en applaus allerede nu.

For mig at se, har koncerthuset været alle pengene værd, også dem, der ikke var budgetteret med. Men selvfølgelig ikke alle de mange fyrede medarbejdere værd. Da det kneb i DR, var der ingen hjælp at hente hos regering og Kulturministeriet, som der nu har været det, og selvfølgelig, for TV2 i en anden økonomisk knibe. Men DR, den lidt farligere kanal, nej den måtte klare sig selv. Endelig kunne regeringen slippe af med nogle af dem i DR, de var mindre trygge ved. Det var på et tidspunkt så galt, at der blev talt om muligheden for at sælge koncerthuset. Gud ske lov kom det aldrig så langt. Nu har DR et koncerthus, der virkelig kan måle sig med mange andre – ikke kun her til lands, men også udenlands. Sammenlignet med Operaens store sal, så er der en verden til forskel. Her i DR synes der at være tale om et arkitektonisk mesterværk…mens Operaen, med al respekt for den, til sammenligning, set fra salen, mere ligner, om ikke ren leverpostej, så i hvert hver fald et rum uden egentlig personlighed og arkitektonisk særkende. Til det udvendige heller ingen ros.

Så måtte vi alle nu se at bakke op om DR´s nye koncerthus, bruge det flittigt og flest mulige af os stifte bekendtskab med det ved selvsyn. Når folk fra opgangene i Urbanplanen nu snart tager det til sig, så skal alle vi andre også derud – hurtigst muligt. Det MÅ opleves live.

Stort tillykke til DR!

16 kommentarer RSS

  1. Af Flora Danica Møller

    -

    Det var en spændende aften–fantastisk at man fik folk¨til at synge,ikke mindst -I Danmark er jeg født.Flot.Fremragende musikere.
    Og Dronning Margrete må have følt noget særligt,al den stund Vidors skønne orgelværk
    blev spillet ved hendes bryllup,mens hun som nygit forlod kirken med sin prins.

    Når det er sagt–holy smoke,herfra virkede selve rummet uhyggeligt med alle de hængende
    siddepladser,som må kunne give nogle med højdeskræk svære stunder.

    Og ellers kunne rummet minde om en nissegrotte i en tv-julekalender.Smag og behag er jo heldigvis forskellig.
    .

  2. Af Y. Jensen Jensen

    -

    Helt enig med Peter Olesen. Jeg ville dog nok være lidt mere kritisk over for regeringen. Kulturministeren sagde i sin tale at koncerthuset “er alle pengene værd” (i realiteten: nedskæringen af DR og alle fyringerne af DR-medarbejderne værd). Hvorfor er Christian Nissen egentlig sådan en stor skurk, når han har skabt noget som selv regeringen synes er enestående? Hvorfor bevilgede de ikke bare pengene til at lukke hullet? Det har man jo gjort i mange andre og helt tilsvarende situationer. Og hvorfor er der ikke fokus på at den nuværende generaldirektør (og hans bestyrelse)har oparbejdet et underskud der er større end Christian Nissens? Jeg har vanskeligt ved at se at fyringen af Nissen og DR-medarbejderne er og var andet end et ideologisk VKO-korstog.
    Men selvfølgelig rart for kulturministeren at hun nu kan tage æren for et selv i international målestok enestående koncerthus. Hvem fik egentlig ideen?

  3. Af Morten Dreyer

    -

    Det var da en flot koncertsal – men dyr har den da været.

    Men når man nu åbner med et sådan stort arrangement, så falder det i øjenene, at der var så mange tomme pladser.

    Var der tale om manglende tilstrømning – eller skyldes det den uheldige håndtering af billetsalget ?

  4. Af Lars E. Christensen

    -

    Den mest overflødige og dyreste koncertsal pr. m2 nogensinde! Alle de inkompetente ansatte ved DR har endnu engang bevist at de ikke kan styre selv de mest simple budgetter. Det er en skandale at vi seere er tvangsindlagt til at betale licens til både DR og TV2. Sælg lortet og lad så vi seere selv bestemme hvilke kanaler vi vil bruge vores surt tjente penge på! Det nye koncerthus vil kun blive brugt af den sædvanlige lille flok kulturradikale med fingrene i de offentlige kasser!

  5. Af Sinep Potenson

    -

    Først tvinger man licensbetalerne/skatteyderne til at betale for et prestigeprojekt til de kulturradikale fra DDR. Dernæst overskrider man budgettet med 100 %, som naturligvis finansieres af licensbetalerne/skatteyderne.

    Det vælger de så at fejre sammen med deres venner fra det offentlige og tilmed vise det i den bedste sendetid. Vi holdes jo nar!

    Er jeg den eneste, der kan se det dybt problematiske i det?

  6. Af André Simone

    -

    Det er da virkelig det smukke ved denne knibtangsmanøvre, at man har fået ramt to fluer med et smæk. Fået et fantastisk flot og ambitiøst koncerthus med akustik i verdensklasse og samtidigt sluppet af med godt 500 medarbejdere i DR. Sandt at sige, har jeg ikke bemærket en forringelse af DR, hverken radio, tv eller internet. Altså må der have været omkring 500 overflødige medarbejdere.

    Nu fremstår DR trimmet og i stand til at levere en masse god musik i form af koncerter hver søndag fra koncerthuset og med to nye magasinprogrammer, der behandler rytmnisk og klassisk musik.

    Genialt.

  7. Af Jens-Peter Hansen

    -

    Kære Peter Olesen!

    Skrive kan du jo ikke. Og det har du jo aldrig kunnet. “Umiddelbart kunne rummet i visse vikler synes næsten symmetrisk, men det er det så langtfra.”

    Det var vel også derfor, DR brugte dig oplæser.

    P.S. Nissen var med på Plummer listen. Men det var du så ikke, må man forstå. Men Anders er jo heller ikke med på Obama listen. Det må da være en trøst.

  8. Af Thomas, Aalborg Jensen

    -

    Er det ikke på sin plads at minde om, at DR blev påduttet den nye medieby af regeringen, som ellers ikke ville kunne få Ørestadens økonomi til at hænge sammen? Og at minde om at regeringens kæledægge TV2 fik en redningspakke som stadig kan vise sig at være i strid med EU-reglerne, hvorimod DR selv skulle betale regningen for et byggeri DE IKKE SELV HAVDE ØNSKET, da det (forudsigeligt) gik over budget?

  9. Af Kurt Kirkedal Jensen

    -

    Som beskuer foran fjernsynet følte jeg og min kone os høje, høje på grund af det smukke helt unikke hus. Høje på grund af musikken, og sidst, men ikke mindst, høje på grund af der i Danmark findes så smukt et sted.
    Vi syntes bygningen er pengene værd.
    Til alle kritikkere; husk på hvordan vi nyder store pragtfulde bygningsværker rundt om i verden. Bygningsværker som garenteret også har overskredet budgettet, men som står til evig glæde for generationer.
    Tak til dem der turde tage beslutningen. Tak til dem der har bakket op.
    Utak til Regering, Dansk Folkeparti for jeres usmagelige hetz og snæversynethed. Vi kan også sig jeres småborgerlighed

  10. Af T HA

    -

    Lars E Christensen
    Lodret vrøvl. Klemmer skoene?

    Til din åbenbare overraskelse er vi mange, helt almindelige og absolut ikke kulturradikale (ved du mon egentlig, hvad begrebet dækker?)mennesker, der dårligt kan vente med at komme ind at høre top musikere spille gedigen musik i den arkitektonisk spændende sal.
    På tide, DK fik en koncertsal i international klasse. Velplaceret i DR. Politikernes ansvarsfralæggelse den egentlige skandale.

  11. Af Peter Jensen

    -

    Det kan godt være at salen er smuk, men hvad med det ydre? Det er nu engang det ydre som har størst betydning for en bygnings status som arkitektur. Utzons opera er f.eks. ikke ligefrem blevet berømt for sine indre kvaliteter. Og de fleste mennesker ser også kun sådanne bygningsværker udefra.

    Hvad det ydre angår, så kan vi konstatere, at cigarkassernes hjemby nu har fået en ny kasse. Denne gang er den bare blå! Helt ensfarvet monotont blå. Pudsigt nok blev Koncerthuset omtalt som et eksempel på, at udenlandske stjernearkitekter brød med den ensformige københavnske kassetradition. Ordrupgaard fik en hval, og Ørestaden skulle have et meteor. Problemet er bare, at man ikke kan se noget meteor. Det blev også sagt, at den blå dug ville syne transparent i dagtimerne, så man kunne se de indre strukturer, dvs. meteoret. Sådan blev det ikke, er det så en fejl? Naturligvis kan der hævdes, at være en vis æstetisk renhed over den konsekvente monotoni, ligesom ved et hvidt lærred. Det er bare ikke særligt spændende at se på. End ikke belysningen om aftenen ændrer markant på dette. Så er det blot en lysende blå kube, med projiceringer, som vage skygger. Og selvom denne oplevelse skulle blive forbedret, hjælper det jo ikke noget i dagtimerne.

    Huset bør selvfølgelig sammenlignes med tilsvarende projekter ude i verden: Gehrys Disney koncertsal, Elbphilharmonie, og Nouvels projekt i Paris. Det er alle skulpturelt spændende bygninger, som helt sikkert vil opnå den vartegnsfunktion, som man plejer at ønske sig af så dyre kulturbyggerier. De vil bidrage til at trække turister til disse byer. Det vil DR´s koncertsal gøre i langt mindre grad. Den vil formentlig kun appellere til folk, der i forvejen er meget engageret i arkitektur, og som følger Nouvels værker. Hvis man ikke på forhånd ved hvad det er, vil man sikkert antage det for at være en bygning under renovation, med stilladser og dækningsnet. Det er så meget mere ærgerligt, som vi netop trængte til at få et sådant vartegn, da Operaen heller ikke var helt vellykket i den henseende.

    Operaen var dog en gave. Koncerthuset har vi selv betalt. Og hvad angår prisen. Så vil jeg mene, at den, indtil videre, har været for lav. Der burde bruges nogle flere millioner, på at skabe en mere transparent og spændende facade.

  12. Af Poul Otto Gade

    -

    Kære Peter Olesen
    Du bør aflægge koncerthuset et live-besøg snarest.Jeg er sikker på du vil få en mere nuanceret opfattelse.
    Jeg overværede Mozart programmet live i studie 1 om søndagen og fik en blandet oplevelse
    Kom i god tid for at se huset og alle faciliteter.
    Foyer og gangarealer er under al kritik
    Lofter er dannet af plader med overlap, så man fra gangareler kan se ind til et rod af installationer. Gangarealerne minder om en byggeplads hvad angår materialevalg og håndværksmæssig udførelse. Foyer på 1-ste sal oplyses af et kraftigt hvidt lys monteret på væg i hovedhøjde, så alle er totalt blændede. Det er her publikum slapper af i pauserne
    Koncertsalen er smuk, intet mindre.
    Jeg havde fået billet til 1-række i afsnit D, men havde dog held til at bytte med
    en mere kortbenet fra 2-række.
    Man sidder skråt bagved kor og orkester i afsnit D. Orkesteret og sangsolister lød fint, men korsangen var dækket af en dyne. Efter koncerten og under stor applaus bukkede alle optrædende flittigt. Ingen havde åbenbart tænkt på at halvdelen af puplikum sidder bag orkesteret og at det ville være passende at bukke til alle sider.
    Savner allerede Rosenørn Alle

  13. Af Flora Danica Møller

    -

    Måske har gener fra barnet i Kejserens nye klæder spredt sig–ingen sure miner nu…
    Men subjektive bedømmelser er vel stadig tilladt.

    Efter at have set mere grundigt på musikhusets indre–tænk– så meget ødelagt træ,smukke birketræer, der nu ser ud, som havde de været udsat for enorme mængder af tobaksrøg !

    Men det er nok politisk ukorrekt ikke at falde
    i svime over den grotte, som salen kan ligne.

    Som i H.C.A. eventyret–alle klappede i hænderne og råbte ih–åh hvor skjønt !
    For det forventedes af dem.

  14. Af Peter Jensen

    -

    Kejserens nye klæder som analogi, er også faldet mig ind. Det forekommer mig, at den generelt positive kritik Koncerthuset har fået (bort set fra surmuleri over prisen), måske skyldes manglende udsyn. Man ved måske ikke helt, hvad man kan forvente sig af et sådant moderne byggeri. Men man ved, at det har været dyrt og at den verdensberømte arkitekt, stort set har kunnet udfolde sine idéer helt. Det er desuden karakteristisk, at der er meget få, som for alvor forholder sig til, hvordan bygningen ser ud udvendigt.

    Hvis huset havde set bemærkelsesværdigt ud, ville der være poppet billeder op af det, i de fleste internationale medier ved indvielsen. Men den internationale modtagelse har været beskeden. Politiken havde held med at finde en meget positiv anmeldelse i New York Times. De udenlandske anmeldelser jeg har kunnet finde, har været beherskede. De har ikke været direkte negative, men har holdt sig til blot nøgternt at beskrive huset, uden klare tegn på begejstring.

    Men efterhånden som danskerne kommer forbi, og ser huset udefra, og erfarer hvad der bygges andre steder, ville skuffelsen så småt indfinde sig. Og senest når Hamborg indvier sin storslåede Elbphilharmonie, vil mange sikkert spørge sig selv, hvorfor vi skulle spises af med et villatelt i overstørrelse.

    Men nu står huset der jo, og så bør vi prøve at få det bedste ud af det. Og det kan kun ske med en mere transparent facade. Helst med en helt ny dug med større masker. Men i det mindste med en oplysning af de indre strukturer i dagtimerne, så man kan se andet end den blå flade. Også om aftenen er det videreudviklingen af belysningen bag dugen, som er vejen til en større oplevelse. Projiceringer kan man jo lave på enhver ensfarvet facade.

  15. Af T. Sørensen

    -

    Lige hjemkommet fra hovedstaden, efter naturligvis, at have besigtiget DRs nye musikhus – udefra. Overværede gallaåbningen i TV, og var meget begejstret. Blev meget skuffet, da jeg så bygningen i virkeligheden. Facaden på DRs bygning er langt pænere efter mine begreber. Jeg håber at der er budgeteret med store beløb, til vedligholdelse af net og tilhørende mekanismer. I det knivglade København vil det være en let sag at ødelægee nettet. Men vind og vejr, vil også tære på tingene. En kold og diset januardag, da var dugen ikke særlig transparent. Fremstod trist i forhold til DR bygningen. Det ydre er en ommer.

  16. Af T. Sørensen

    -

    Endvidere vil jeg lige tilføje, at man hurtigst muligt får bragt parkeringsforholdene i orden. Dronningen bliver kørt til døren. Alle andre må spinge mellem vandpytter og ælte. Det pynter ikke på nypudsede sko til en glad musikaften.

Kommentarer er lukket.