Kvæsthusbroen – så brug den dog!

Af Peter Olesen 17

Det er lige til at skrige over, som Kvæsthusbroen i København stadig ligger tarveligt uudnyttet hen for enden af Sankt Annæ Plads – og ud for Det Kgl. Teaters nye skuespilhus. Tænk at sige nej tak til en stor gave bestående af underjordisk parkering og park på toppen. For det var lige, hvad Københavns Kommune tillod sig at gøre sidste år. Og parkere der indtil videre – som gæster til Skuespilhuset –  det må man heller ikke længere. Man tror ikke, de er rigtig kloge på det rådhus.

Det rige og generøse Realdania tilbød ellers Københavns Kommune en stor, nyttig og tiltrængt gave: en bro mellem Skuespilhuset og Operaen og i tilgift underjordisk parkering under Kvæsthusbroen med tilhørende bypark oven på. Men nej tak, hed det typisk hovskisnowskiagtigt fra Ritt Bjerregaard og Klaus Bondam.

Kvæsthusbroen er den tange, der ligger ud for Admiralhotellet, og hvor Oslofærgen og Bornholmerfærgen tidligere holdt til. Kvæsthusbroen ligger også ud for Kvæsthuset fra 1600-tallet, der hvor Dansk Sygeplejeråd i dag bor, lige bag Skuespilhuset.

Når vi skal i teatret eller i Operaen, har vi som bekendt ualmindelig svært ved at parkere bilen. Turen til Operaen er den halve vej rundt om Amager. En parkeringsplads her på Kvæsthusbroen, gravet ned under jorden og helt usynlig, ville da være en meget velkommen nyskabelse i København. Men nej tak! Vi vil ikke have bilerne ind i byen. Heller ikke selv om vi gemmer dem under jorden. I 2009! Klogt nok er det at forsøge at begrænse biltrafikken i byen, selvfølgelig, men helt at forhindre folk i at komme tæt på de to kongelige teaterhuse Skuespilhuset og Operaen, det er da det rene galimatias.

I en periode i 2008 måtte Skuespilhusets gæster så allernådigst, men under protest, have lov at parkere på det uværdige og bumlede terræn, som Kvæsthusbroen er netop nu. Men den tid er forbi. Nix, ikke mere parkering her! Hold op hvor kultur-uvenligt! Nye folk på det rådhus efter 1.1.2010 må da kunne håndtere den sag anderledes. Mon ikke vi er mange, der drømmer om udskiftning på de vigtige poster.

I stedet har kommunen sagt ja til en anden opera-bro mellem Nyhavn og Operaen, ja De læser rigtigt –  Nyhavn. En todelt bro, så lang som et ondt år, særdeles velegnet til hårdt vejr, lange kjoler og opsat hår. En gave fra det ligeledes rige A.P.Møllers-fond, der også skænkede byen Operaen. Lad os dog få dem begge.

Og imens ligger Kvæsthusbroen så stadig helt uudnyttet hen – lige op ad et P-krævende kongeligt teater og en P-krævende opera. Og et yndet udflugtsmål. Og det kongelige Amalienborg .

Man flår sig i håret, og tror, det er løgn. Men det er altså Københavns Kommune anno 2009.

17 kommentarer RSS

  1. Af Søren Alstrup

    -

    Ak ja.

    …at man kan opføre sig så gennemført tåbeligt – ikke mindst økonomisk – som Ritt Bjerregaard og Klaus Bondam, er jo bare udtryk for både demokratiets styrke og dets svaghed:

    – flertallet kan vælge nogle komplet uduelige og inkompetente politikere.

    – flertallet er ikke de klogeste, men bare de fleste, som vælger nogle komplet uduelige og inkompetente politikere.

    …men demokratiet er trods alt den mindst ringe styreform, som jeg – sammen med ytringsfriheden – vil kæmpe for at forsvare.

  2. Af Steen Jensen

    -

    Løsningen er meget enkel: alle folkevalgte skal anvende offentlige transportmidler, når det gælder transport indenrigs!

  3. Af Ole Juul

    -

    Man må håbe at vælgerne husker de 2 konstant selvpromoverende lidt senere på året.

    Og ligeledes håbe på, at efterfølgerne kontakter Realdania for at søge deres fremragende tilbud genåbnet.

    Og så kunne man i samme åndedrag kontakte den hollandske arkitekt, og få gang Pladsen lige overfor, -som mest af alt ligner en amerikansk bilfabrik som er gået konkurs; velatmærke set fra bagsiden.

  4. Af Dino Høidahl

    -

    Deres by-politikere har måske vært i Oslo på opplæring…?

  5. Af john andersen

    -

    Det er lidt underligt at se Peter Olesen advokere for et stort parkeringsanlæg i midten af København ! Til- og frakørselsforholdene til Kvæsthusbroen ville blive mildt sagt problematiske, og forureningen af den indre by vil forøges !

    Den eneste rigtige måde at komme til Operaen er med vandbus. De er hurtige, bekvemme, og praktiske. Jeg har aldrig oplevet at vente på dem mere end 10 minutter. Og København er en vandby – teaterhusene ligger ved vandet – hvad er mere naturligt end at ankomme ad vandvejen ?

    Store parkeringsanlæg kan vi lave ved S-togsstationer uden for bykernen. Vi kan så lade os transportere i tog/bus til vandbus-stationerne (eller til Kvæsthusbroen). Jeg er enig i, at den kollektive trafik stadig trænger VOLDSOMT til forbedring, men løsningen er IKKE at føre flere biler ind til byen !

    Desuden skal vi vænne private sponsorer af med at ville bestemme, hvordan byens bygninger, institutioner og anlæg skal se ud. Det er fint nok at A.P.Møller vil sponsere Opera og Amaliahave, og at Realdania vil sponsere Kvæsthusbro, men de skal ikke bestemme, hvad der skal ligge der eller hvordan det skal se ud. Det har vi demokratiske processer til – gerne inklusive arkitektonkurrencer.

    Hvis vi ikke kan lide, hvad Bondam og Bjerregaard beslutter, må vi vælge nogle andre. Løsningen er IKKE at privatisere beslutningerne.

    Jeg er derimod helt enig i, at der bør etableres et udviklingsprojekt for Kvæsthusbroen – det er forkasteligt, at det ikke ellerede er sket – man har vidst i mange år, at den ville komme til at ligge brak !

    Og Peter – når du er færdig med at gelejde flere biler ind i parkeringshuse i midtbyen, kunne du måske initiere en konstruktiv diskussion om hvad vi ELLERS kunne få på Kvæsthusbroen !

  6. Af Jens K.

    -

    Hvis man skal i det nye skuespilhus skal man naturligvis køre i sin bil til Langelinie, hvor man parkerer. Herefter ifører man sig frømandsudstyr og snorkel og svømmer det sidste stykke til skuespilhuset. På Kvæsthusbroen foretages en hurtig omklædning, hvorefter man er helt klar til en kulturel og arkitektonisk oplevelse.
    —————————-
    Selvfølgelig skal vi have underjordisk parkering ved Kvæsthusbroen – alle andre forslag er ikke nær så anvendelige og virker tåbelige.

  7. Af Pierre Bandin

    -

    Ja, brug broen..
    Jeg vil ydermere gerne – som franskmand – plædere (“plaider” på fransk) lidt for, at danskerne begynder at klæde sig lidt pænere.
    Det er en YNK at se så tarveligt klædte folk i det ellers så pæne bybillede med de mange flotte bygninger.

  8. Af Børge Abel

    -

    Jens K. hvad med at tage toget til Nørreport, dér skifte til metroen og tage ét stop til Kongens Nytorv, hvorefter en rask spadseretur på 5 minutter bringer dig direkte til skuespilhuset? Hvorfor skal mine lunger fyldes af partikler fra dit svinende automobil, fordi du gennem årene har udviklet en magelighed, der forhindrer dig i at forestille dig andre muligheder end at smide dit metalkarosseri ved fortovskanten umiddelbart foran skuespilhuset?

  9. Af Kim Olsen

    -

    @Børge Abel
    Det er nu en gang prisen for at bo i en metropol at den også skal være tilgængelig for andre en den lille ressourcestærke kernefamilie. Vi så det med Halmvtorvet som nu er blevet til et “grønt område” for lille tobias og hvad poderne nu ellers hedder. Må jeg ikke anbefale en stille villavej i forstæderne hvis man ikke kan lide trafik.

  10. Af Kim Olsen

    -

    @Pierre Bandin
    Du har desværre ret med hensyn til vores sjuskede grimme påklædning. Det er et udtryk vor den åndelige dovenskab der breder sig i Danmark. Affald kan smides overalt. Cykler kastes der hvor man selv synes det giver mening. Selv ældre mennesker, som i andre lande dog opretholder en vis standard hvad påklædning angår er sjuskede og ligegyldige med deres påklædning. Tag til Frankrig eller spanien og se stil!

  11. Af Knud Arne Jürgensen

    -

    Du har ret en vis del af vejen. Men du overser lige, at der også er en pointe i at bilerne rent faktisk så skal KØRE IGENNEM INDRE BY – og det vil sige i tusindvis ekstra hver dag – hvis der bygges parkeringsanlæg på kvæsthusbroen.
    Der er derfor også en tanke bag rådhusets nej til p-kælderen fra Realdania. Men park på kvæsthusbroen kunne vi selvfølgelig godt bruge.
    Det drejer sig derfor her snarere om at lave en Metrostation i På Skt. Annæ Plads/Kvæsthusbroen som led i den nye metro-linje end om at modtage trafiktunge P-kældre placeret i City.
    MVh
    Knud Arne Jürgensen

  12. Af Kurth Maaløe

    -

    Man trættes sgu af de forkælede og fysisk dovne bilisters evige jamren over ikke at kunne stille deres smadrekasser hvor det passer dem. Som om der ikke var andre hensyn at tage! Prøv at bruge det off. transportsystem kombineret med jeres ben, hvis I da stadig har dem. Benene altså.

  13. Af Louise Sørensen

    -

    Pudsigt, at det kun er mænd, der har kommenteret dette indlæg. Er der nogle af jer, der har begreb om, hvad der vil sige at vade til og fra offentlig transport og rundt i indre by i kjole og stiletter? Prøv det engang, og kom så igen og sig, at der ikke er behov for at kunne køre i bil til og fra operaen og skuespilhuset!
    For ja, som Pierre Bandin siger, så kan man altså godt tage noget pænt tøj på, når man skal ud og benytte de kulturelle faciliteter! Det er koldt, upraktisk og ukomfortabelt for os kvinder, og derfor vil jeg (der ellers gladeligt benytter offentlig transport og cykel) til hver en tid foretrække at tage bilen, hvis jeg skal i operaen eller skuespilhuset.
    Glæder mig til vi slipper af med Bjerregård og Bondam – de er virkelig en skændsel for både vores by og for det politiske system generelt!

  14. Af Nanna Østergaard

    -

    @Louise: Så tag dog en taxa, din tosse.

  15. Af P. Kring

    -

    Til Nanna No-brain

    Mindsker det forureningen i København, hvis Louise Sørensen tager en taxa i stedet for sin egen bil?

  16. Af Louise Sørensen

    -

    Næ, men det mindsker min pengepung :) Selvom det offentlige nu snart er lisså dyrt som taxa… :(

  17. Af j nielsen

    -

    Det kongelige teater er ikke P-krævende.

Kommentarer er lukket.